Achtergrond
In 2023 namen twee jonge fysiotherapeuten de praktijk van Henny Biemans over — een naam die sinds 2004 staat voor kwaliteit en een sterke reputatie in de regio. Met respect voor dit stevige fundament stond de nieuwe maatschap voor een duidelijke opgave: de continuïteit borgen én de praktijk toekomstbestendig maken. De opgebouwde ervaring bood een waardevolle basis, maar vroeg ook om nieuwe keuzes. Het was het moment om te werken aan een eigen visie, een herkenbare identiteit en een professionele organisatie die aansluit bij de ambitie van de nieuwe maatschap.
Doelstelling
De nieuwe praktijkhouders wilden de sterke basis van Fysiotherapie Biemans behouden en de praktijk verder doorontwikkelen op basis van hun eigen overtuiging. Hun vraag aan Mind your market was helder:
Een eigen visie en identiteit ontwikkelen:
Vanuit respect voor het bestaande fundament wilde de maatschap een helder, eigentijds en onderscheidend verhaal neerzetten dat past bij hun manier van werken.Continuïteit van de praktijk waarborgen:
De nieuwe eigenaren wilden de kwaliteit en reputatie van Fysiotherapie Biemans behouden en stevig verankeren in de volgende fase.Het ontwikkelen van een strategisch plan voor de komende jaren.
"We zijn trots op de manier waarop onze omgeving reageert nu onze visie zichtbaar wordt en echt tot leven komt".
Patrick Maris
Fase I: Onderzoek & strategie
Wat hebben we gedaan?
We begonnen met een scherpe, objectieve analyse van de praktijk, het team, de doelgroep(en) en de positie in de regio. We brachten kansen, knelpunten en ambities helder in kaart en onderzochten wat nodig is om de praktijk toekomstbestendig te maken. Op basis van deze inzichten formuleerden we een duidelijke strategische richting voor de komende jaren.
Wat heeft het opgeleverd?
De maatschap beschikt nu, naast een strategisch plan voor de komende jaren, over een helder strategisch manifest waarin de nieuwe organisatie-identiteit scherp is vastgelegd . Dit vormt een stevig fundament voor alle vervolgstappen: van het aanscherpen van het merk tot het verder professionaliseren van de organisatie.
Fase II: Aanscherpen merk & organisatie
Wat hebben we gedaan?
We vertaalden de strategische keuzes naar een herkenbare merkidentiteit en een eigen verhaal dat naadloos aansluit bij de visie van de nieuwe praktijkhouders. Tegelijkertijd brachten we de interne organisatie op een hoger niveau: met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en processen die passen bij een professionele en toekomstbestendige werkwijze.
Wat heeft het opgeleverd?
Een onderscheidend visuele merkidentiteit én een organisatie die klaar is voor de toekomst. De maatschap beschikt nu over meer helderheid, eenduidigheid en een stevig fundament om verder te groeien.
Fase III: Ontwikkelen operationeel plan
Wat hebben we gedaan?
We vertaalden de strategie naar een concreet jaarplan met duidelijke prioriteiten, gerichte acties en praktische stappen. Inclusief een realistische planning en een heldere inzet van middelen. Daarnaast ontwikkelde Mind your Market de volledige marketing- en communicatiecampagne voor de introductie van Vitalis als zorgmerk richting de omgeving.
Wat heeft het opgeleverd?
Een concreet en uitvoerbaar plan dat richting geeft aan de dagelijkse praktijk. Het biedt helderheid over welke acties wanneer nodig zijn om de strategische doelen stap voor stap waar te maken
Fase IV: Aanjagen en bijsturen
Wat hebben we gedaan?
We begeleidden de uitvoering, bewaakten de voortgang en stuurden bij waar nodig. Samen met de praktijkhouders zorgden we voor tempo, focus en een consistente uitvoering.
Wat heeft het opgeleverd?
Zichtbare vooruitgang: een team dat werkt vanuit de nieuwe organisatie-identiteit en een organisatie die stap voor stap groeit richting de gewenste toekomstpositie. De omgeving reageert positief op de praktijktransformatie en de instroom van patiënten uit de beoogde doelgroepen neemt aantoonbaar toe.












