Achtergrond
Prima Life zocht richting voor duurzame groei. Met een sterke basis in het gezondheidscentrum in Meppel en meerdere locaties in Drenthe wilde de organisatie verder uitbreiden. De opening van het nieuwe gemeenschapscentrum in Zuidwolde bood kansen, evenals de wens om zich te richten op de zakelijke markt. Die ambities vroegen om focus: welke waarde biedt Prima Life in deze markten, hoe onderscheidt de organisatie zich en welke strategische keuzes helpen om gecontroleerd en duurzaam te groeien? Dit was het kernvraagstuk dat Prima Life aan Mind your market voorlegde.
Doelstelling
Kort samengevat moest één overkoepelend doel worden gerealiseerd: een duidelijke, gedragen koers waarmee Prima Life haar positie in Drenthe versterkt en toekomstbestendig kan uitbreiden.
Dit hoofddoel is uitgewerkt in een aantal concrete subdoelen:
Een onderscheidende en toekomstbestendige positionering bepalen.
Kansrijke doelgroepen kiezen in de zorg én in de zakelijke markt.
Helder inzicht krijgen in de regionale markt, concurrentie en groeipotentieel.
Het aanbod aanscherpen en uitbreiden passend bij de nieuwe doelgroepen.
Een concreet groeiplan ontwikkelen voor Zuidwolde en de zakelijke markt.
Draagkracht en commitment creëren binnen de gehele organisatie.
"Mind your market hielp ons in een tubulente periode met een complex groeivraagstuk".
Mart Kruithof - Prima Life
Fase I: Onderzoek & strategie
Wat hebben we gedaan?
We brachten de regio, markt en concurrentie scherp in kaart. We onderzochten de behoeften van particuliere én zakelijke doelgroepen en maakten de sterke punten en huidige positionering van de organisatie inzichtelijk. In strategische sessies vertaalden we deze inzichten samen met het management naar duidelijke richting, ambities en keuzes.
Wat heeft het opgeleverd?
We brachten scherpte in koers en keuzes. Het managementteam kreeg helder inzicht in het onderscheidend vermogen, de kansen voor groei en de richting die nodig is. Daardoor staat er nu een gedeeld en gedragen strategisch kader waarmee de organisatie gericht kan bouwen aan de toekomst.
Fase II: Aanscherpen merk & organisatie
Wat hebben we gedaan?
De visuele identiteit van Prima Life is aangescherpt en vormt nu een logisch geheel met een nieuw, helder multidisciplinair zorgconcept dat door Mind your market is ontwikkeld. Dit totaalconcept sluit beter aan op de verschillende doelgroepen van Prima Life. Voor de zakelijke markt ontwikkelde Mind your market een onderscheidende nieuwe propositie.
Daarnaast zijn interne sessies ingezet om het team mee te nemen in de toekomstplannen. Hierdoor ontstond breed draagvlak voor de nieuwe koers en werd de basis gelegd voor een consistente uitvoering in de praktijk.
Wat heeft het opgeleverd?
Een toekomstbestendig zorgmerk dat aansluit op de regio en nieuwe markten, een scherp en relevant aanbod per doelgroep en meer interne helderheid en consistentie in zowel communicatie als dienstverlening.
Fase III: Ontwikkelen operationeel plan
Wat hebben we gedaan?
Voor de nieuwe locatie in Zuidwolde is een operationeel marketing- en communicatieplan opgesteld. De benodigde middelen zijn ontwikkeld en de relevante kanalen geactiveerd.
Voor het betreden van de zakelijke markt is een commercieel plan opgesteld en zijn de bijbehorende marketing- en communicatiemiddelen ontwikkeld.
Wat heeft het opgeleverd?
Het management en team hebben een helder beeld van de lancering van de nieuwe locatie in Zuidwolde, inclusief de verwachtingen en de wijze waarop de locatie haar doelstellingen gaat realiseren.
Voor de ontwikkeling van de activiteiten in de zakelijke markt is duidelijk vastgelegd hoe de commerciële doelstellingen in het eerste jaar worden bereikt.
Fase IV: Aanjagen en bijsturen
Wat hebben we gedaan?
We hebben de organisatie begeleid in het realiseren van haar strategische keuzes. Intern is draagkracht gecreëerd, zodat richting en prioriteiten breed gedragen werden. We hebben de campagne rondom de opening van de nieuwe locatie succesvol begeleid, de uitvoering van het commerciële plan voor de zakelijke propositie aangejaagd en intern het sales management ontwikkeld.
Wat heeft het opgeleverd?
De commerciële slagvaardigheid van de organisatie is versterkt, wat heeft geleid tot nieuwe zakelijke klanten. Daarnaast realiseerden we een succesvolle lancering van de locatie Zuidwolde en een duidelijke groei in regionale zichtbaarheid. Intern is merkbaar meer enthousiasme en betrokkenheid ontstaan bij de langetermijnkoers van de organisatie.













